ÜLESANNE 1
Näited: a) ajaloost või olevikust maailma eri paigust - Eestis kasutatav hariduslike erivajaduste
käsitlus pärineb suurel määral angloameerika kultuuriruumist andmetel määratletakse hariduslike
erivajadustena (nt. õpiraskusi; nägemispuudeid; muid terviseprobleeme; eriandekust jne).
Erivajadusi ja puudeid on läbi aegade defineeritud
ning nendesse suhtutud väga erinevalt. Inimkonna varasem ajalugu tunneb mitmeid
juhte, kus „teistmoodi“ inimesed on kuulunud otseselt ja füüsiliselt
väljapraakimisele, samas on paljud
"primitiivsed" ühiskonnad suhtunud neisse lugupidavalt ja näinud neis
isegi kõrgemate jõudude soosikuid. Vaatleme
järgnevalt lühidalt erinevaid arenguetappe sel teel.
b) Tabu ehk puue – selle esialgne määratlemine oli: pole jalga, ei näe, ei kuule. Sellise suhtumisega kaasnes kahekordne probleem:
b) Tabu ehk puue – selle esialgne määratlemine oli: pole jalga, ei näe, ei kuule. Sellise suhtumisega kaasnes kahekordne probleem:
·
Objektiivselt
puudusid võimalused ja oskused inimese olukorda muuta
·
Subjektiivselt
pandi "teistsugune" inimene nii kõvasti raamidesse, et isegi kui
puhtfüüsiliselt õnnestus tema olukorda muuta, jäi ta enamasti ikkagi paaria
seisusesse
Sparta ajal jäeti puuetega vastsündinuid mägedesse
surema, visati kaljult alla. Hitleri ajal inimeste hävitamine.
Kõik ainult sellepärast, et see laps ei saa teha seda,
teist ja kolmandat.
c) Tervisehäire kui puue – renessansiperioodist kuni uusajni, muutus arusaam, et puuded on
"mehhanismi häired", s.t. puudega inimene on "katki". Puudega inimene hakkas
võrduma enam-vähem haige inimesega ning paljud seni rakendatud sanktsioonid
kadusid järk-järgult. Tänu sellele muutus inimeste suhtumine, puuega inimene
muutus subjektist objektiks. Sellest sai meditsiiniline puudekäsitlus, mis
kestab ka tänapäevani.
Kuid 19. sajandi teisel poolel tekkinud eugeenikaliikumine, põhines Sparta
mudelile.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar